CSN Informació preliminar

Salta al contigut

Informació preliminar

Antecedentes

La radiació és l'emissió, la propagació i la transferència d'energia en qualsevol medi en forma d'ones electromagnètiques o partícules.

Els éssers vius conviuen amb les radiacions des dels seus orígens. Sense la radiació del sol no hauria existit vida a la terra i sense la radiació infraroja no ens podríem escalfar. A més d'aquestes fonts naturals de radiació, l'ésser humà ha estat capaç de desenvolupar diferents aparells que es basen en les radiacions o les utilitzen. Fem servir la radiació quan escoltem la ràdio, parlem amb el mòbil, escalfem l’esmorzar al microones, torrem el pa o ens fan una radiografia.

Les ones o radiacions electromagnètiques es poden classificar en radiacions ionitzants, si tenen prou energia com per produir la ionització dels àtoms de la matèria que travessen (ex.: raigs X) o radiacions no ionitzants, si no tenen prou energia per trencar els enllaços dels àtoms i produir la ionització, com per exemple els raigs ultraviolats, les ones de ràdio, TV o la telefonia mòbil.

Les radiacions que es presenten en forma de partícules amb massa (ex.: radiació alfa) estan incloses dins de les radiacions ionitzants, ja que en tots els casos són capaces de produir la ionització.

Para ampliar información sobre este apartado, pueden consultarse las siguientes monografías: las radiaciones e instalaciones radiactivas.